Fysiotherapeute Shirley Vermeij: Parkinson ultieme uitdaging

Had je een bijzondere reden om je verder te scholen in de ziekte van Parkinson?
Naast dat ik de ziekte van Parkinson een ontzettend interessante ziekte vind, is het momenteel ook de snelst groeiende ziekte. Voorheen werd altijd gedacht dat alleen mensen boven de 60 jaar deze ziekte konden krijgen, tegenwoordig zie je dat de leeftijd steeds meer daalt en dat mensen van 40 jaar of jonger de ziekte ook kunnen krijgen.

Category:

Fysiotherapie en de ziekte van Parkinson

De ziekte van Parkinson is, op z'n zachtst gezegd, een 'rot' ziekte.

Parkinson is in zekere zin een sluipmoordenaar. De ziekte begint veelal met lichte motorische problemen in de linker- of rechterhelft van het lichaam. De veranderingen zijn vaak zo summier dat ze aanvankelijk nauwelijks opvallen. Maar Parkinson kent geen weg terug. Met het voortschrijden van de tijd worden de klachten erger — veelal ook op neurologisch gebied.

Category:

Fysiotherapie net zo effectief als een knieoperatie

Onderzoek van het OLVG ziekenhuis in Amsterdam laat zien dat fysiotherapie net zo effectief is bij knieklachten als een operatie.

Valangst na heupoperatie

Jaarlijks worden in Nederland 15.000 ouderen (55 jaar of ouder) opgenomen in het ziekenhuis in verband met een heupfractuur. Na de operatie kunnen patiënten thuis of in een instelling (verpleeghuis) revalideren. Ondanks een revalidatieprogramma, bereiken veel patiënten na de revalidatie niet het ‘oude’ niveau van functioneren. Zij blijven beperkt in hun dagelijkse functioneren en sociale activiteiten.

Medical taping

Medical tape kan worden toegepast bij veel verschillende soorten klachten.

Toepassingen van de tape zie je tegenwoordig vooral terug in de sportwereld. Bij klachten aan het bewegingsapparaat wordt de tape vaak ingezet om gewrichten te ondersteunen, of spieren te beïnvloeden om spanningstoename óf juist afname te realiseren.

De tape kan ook gebruikt worden voor houdingscorrectie, zwellingsreductie, pijnvermindering en het verbeteren van de huidconditie bij bijvoorbeeld littekens. Medical taping is dus enorm veelzijdig.

Zinnige én zuinige zorg

Artrose? Eerst fysiotherapie, dan pas knie-operatie. Zinnige én zuinige zorg.

Jaarlijks ondergaan in Nederland ruim 20.000 mensen een knie-operatie. De ingreep kost al snel meer dan 10.000 euro. Velen denken dat slechts een operatie de pijn kan verhelpen. Maar patiënten kunnen veel zelf doen om de pijn te verminderen: oefenen, afvallen en pijnmedicatie.

NOV en KNGF: eerst fysiotherapie, dan pas opereren

Online afspraken