Valangst na heupoperatie

Jaarlijks worden in Nederland 15.000 ouderen (55 jaar of ouder) opgenomen in het ziekenhuis in verband met een heupfractuur. Na de operatie kunnen patiënten thuis of in een instelling (verpleeghuis) revalideren. Ondanks een revalidatieprogramma, bereiken veel patiënten na de revalidatie niet het ‘oude’ niveau van functioneren. Zij blijven beperkt in hun dagelijkse functioneren en sociale activiteiten.

Medical taping

Medical tape kan worden toegepast bij veel verschillende soorten klachten.

Toepassingen van de tape zie je tegenwoordig vooral terug in de sportwereld. Bij klachten aan het bewegingsapparaat wordt de tape vaak ingezet om gewrichten te ondersteunen, of spieren te beïnvloeden om spanningstoename óf juist afname te realiseren.

De tape kan ook gebruikt worden voor houdingscorrectie, zwellingsreductie, pijnvermindering en het verbeteren van de huidconditie bij bijvoorbeeld littekens. Medical taping is dus enorm veelzijdig.

Etalagebenen

Zere benen worden te snel gedotterd.

Mensen met 'etalagebenen' krijgen te snel een dotterbehandeling in het ziekenhuis. De ingreep kost volgens een nieuwe studie onnodig veel geld en biedt weinig verlichting.

Zinnige én zuinige zorg

Artrose? Eerst fysiotherapie, dan pas knie-operatie. Zinnige én zuinige zorg.

Jaarlijks ondergaan in Nederland ruim 20.000 mensen een knie-operatie. De ingreep kost al snel meer dan 10.000 euro. Velen denken dat slechts een operatie de pijn kan verhelpen. Maar patiënten kunnen veel zelf doen om de pijn te verminderen: oefenen, afvallen en pijnmedicatie.

NOV en KNGF: eerst fysiotherapie, dan pas opereren